KoSOGoda idéerGula sidorKonceptInfo
Lokalt nätverkskoncept för främst klimatet
IntroduktionStartaVillkorMotiveringMetoderMiniRollerChecklistorFacebookFilerWorkshopKurs
Denna sida beskriver mer detaljerat hur vi gör.
Att tänka på när vi uttalar oss
Information om regionala kraftsamlingars trycksaker (hittills Gotland och Västra Götaland) finns på den särskilda sidan Trycksaker.
Vi får gärna kommunicera att vi har officiellt åtagande hos den regionala kraftsamlingen, men vi kan inte uttala oss i den regionala kraftsamlingens namn.
Samma sak om vi får tillstånd av kommunerna att sprida information åt dem också, eftersom även de är politiskt styrda. Vi får alltså inte uttala oss i kommunernas namn heller.
Kort sagt så ska vi vara tydliga med vilken hatt vi har på oss när vi uttalar oss.
Vilken grad av aktivism är okej för kraftsamlingsnätverken att tillämpa? Besluta gärna på paraplymöte var gränsen går. Nedanstående kan betraktas som rekommendation.
Aktörer som inte är studieförbund, kan folkbilda genom att tillämpa harmlös aktivism. Mer aktivism än att folkbilda är överdriven aktivism, som kraftsamlingsnätverk undviker eftersom risken finns att färre tar till sig vårt budskap om vi uppfattas som överdrivande aktivister. Dessutom finns risken att aktörer slutar kroka arm för att inte förknippas med överdrivande aktivister.
Exempel på harmlös aktivism:
Exempel på överdriven aktivism:
Huvudbudskapet är goda idéer för klimatomställning, som sammanställs i form av länktips. För den lokala nivån går länktipsen till kommunal rådgivning och personliga beskrivningar. Övriga länktips går företrädesvis till myndigheter, nationella forskningsinstitut och lärosäten samt regionala kraftsamlingar, eller till verktyg som är utvecklade i sådan regi för att användas på nationell nivå. Vissa länktips går till lokalt utvecklade verktyg som har potential att bli rikstäckande i praktiken.
Gemensamt nyhetsflöde finns för alla paraplyforum i Västra Götaland, som är frivilligt att använda. Övriga län har inte krav på gemensamt nyhetsflöde, men det finns lathund för de som vill skapa länets Facebook-sida.
I första hand används det lokala nyhetsflödet till att lansera lokala evenemang, som avser arrangemang i kraftsamlingsnätverkets regi, såsom lokala träffar.
Innehållet kan utökas stegvis med valfria tillägg (se Introduktion), exempelvis för att göra delningar från...
Dessutom kan länkar leda till intressanta artiklar som inte finns på Facebook.
De kraftsamlande aktörer som inte använder en Facebook-sida för eget bruk (alltså de som publicerar på enbart vanlig webbplats) kan använda det lokala nyhetsflödet för att skapa Facebook-inlägg med länkar till sina omställningsartiklar.
Det finns lathund för att skapa den lokala Facebook-sidan.
Kraftsamlingsambassadörer förtecknas lokalt med länkar till deras personliga omställningsbeskrivningar. Den lokala förteckningen publiceras antingen på koso.se, i så fall beställs uppdateringar via mejl till info@koso.se, eller på den sammankallande aktörens webbplats. De personliga omställningsbeskrivningarna publiceras av kraftsamlingsambassadörerna enligt följande.
När?
Publicera första gången så snart du är redo, om det är långt till december. Nästa gång är det bäst att publicera i december, som ett slags nyårslöfte. Annars publicerar du igen efter ett år.
Vad?
Om du har gjort omställningsåtgärder så kan du sammanfatta föregående års omställning. Beskriv sedan din omställningsplan. Två exempel på mallar följer.
Mall 1:
Under senaste året har mina utsläpp varit _ ton CO2e (beräknat med _). Det är en minskning med _ ton CO2e jämfört med föregående år, tack vare att jag... Nästa år ska jag... Därefter ska jag först...
Mall 2:
Mina utsläpp har beräknats med _, som har hjälpt mig att... Under senaste året har jag... Nästa år ska jag... Därefter ska jag först...
Mall 3 – ett exempel på hur man kan blanda mallar:
Mina utsläpp har beräknats med _, som har hjälpt mig att... Under senaste året har jag... Det har minskat mina utsläpp med _ ton CO2e... Nästa år ska jag...
Den tillhörande bilden ska vara fri från upphovsrättsligt skydd och bör illustrera en omställningsåtgärd eller vara en selfie.
Hur?
Om du använder Facebook: Publicera på egen Facebook-sida och meddela den lokala webbredaktören (som delar till den lokala Facebook-sidan och uppdaterar förteckningens länk).
Om du inte använder Facebook: Mejla text och bild till den lokala webbredaktören (som skapar inlägg på den lokala Facebook-sidan och uppdaterar förteckningens länk).
Kontakta gärna webbplatsens förvaltare.