KoSOGoda idéerGula sidorKonceptInfo
VarianterInspireraKraftsamla
Lokalt nätverkskoncept för främst klimatet
IntroduktionStartaVillkorMotiveringMetoderMiniRollerChecklistorFacebookFilerWorkshopKurs
Kurs
Denna sida beskriver konceptets utbildning för initiativtagare som startar ett kraftsamlingsnätverk eller utökar kraftsamlingsnätverket med ett kommunområde. Kursen ska föregås av Workshop.
Innehållsförteckning
Dokument
Kursvarianter
Självstudiekurs
Förklaringar
Frågor och svar om koso.se
Dokument
Kursdag 2 manus 2024-06-09.pdf
Kursplan - Lokala kraftsamlingar för klimatsmart omställning 2024-06-09.pdf
Kursvarianter
Utbildningen finns i två varianter:
- Komplett lärarledd studiecirkelkurs: Enligt kursplanen som finns under Dokument ovan. Inbjudan till varje kursomgång publiceras i nationella nyhetsflödet. Läs mer på projektsidan.
- Självstudiekurs om kraftsamling och konceptet: Allt nedan (3–4 timmar).
Självstudiekurs
Kursmaterial om kraftsamling och konceptet:
- Börja med att lyssna 2 minuter på behovet av beteendeförändringar (enligt IPCC) som beskrevs i ett avsnitt av Klotet (startar vid 11:32).
- Läs alla Förklaringar nedan.
- Följ länkarna i sajtkartan (lathundar och checklistor behöver inte läsas i detalj ännu).
- Läs alla Frågor och svar om koso.se nedan.
- Läs manuset (för kursdag 2) som finns under Dokument ovan.
Förklaringar
Vad avser kraftsamlingarna – omställning eller klimatomställning?
Egentligen omställning, men gentemot allmänheten används ofta termen klimatomställning eftersom den är vedertagen och mer greppbar än termen omställning.
Kursförfattarnas definition av omställning
- Att uppfylla Agenda 2030 i allmänhet och...
- ...klimatsmart omställning i synnerhet, men inte på bekostnad av andra globala mål.
Förkortningar
- MiSO = Mariestad Ställer Om (ett exempel på lokalt nätverk)
- MT = Mariestads-Tidningen (ett exempel på lokaltidning)
Kraftsamlingsambassadörers roller (valfritt antal roller per person)
- Kontaktperson för
- Företräda sin aktör på paraplymöten (beslutsfattare)
- Underteckna gemensamma insändare/debattartiklar
- Ordna finansiering för aktiviteter och utrustning
- Anskaffa utrustning
- Leda arbetsgrupp
- Värva aktörer
- Webbredaktör för
- länets nyhetsflöde (nyheter från paraplyforumen)
- lokalt nyhetsflöde (publicera evenemang och eventuellt delningar/länkar från aktörer, lokaltidningen och den regionala kraftsamlingen)
Så här startades Kraftsamlingsnätverket i MT-området
- En kontaktperson utsågs för kraftsamlingsnätverket och varsin kontaktperson utsågs för de lokala nätverken. En sekreterare utsågs för paraplymöten. En publik lagringsplats valdes för mötesanteckningar.
- Två Facebook-användare utsågs till kraftsamlingsnätverkets webbredaktörer (ordinarie och vice, båda med behörighet som administratör) som skapade länets nyhetsflöde.
- Nyhetsflöden skapades (enligt lathundar under Facebook).
- En "privat" Facebook-grupp skapades för att använda som digitalt samarbetsrum.
- Trycksaker beställdes från Klimat 2030 via Länsstyrelsens Klimat- och energistrateg.
- Vektorbaserad logga (Vi är en del av Klimat 2030) och grafiska riktlinjer erhölls via Västra Götalandsregionens Kommunikatör.
- Utrustning finansierades och anskaffades (västar och beachflagga).
- Presumtiva aktörer bjöds in till digitalt uppstartsmöte.
- Domännamnet koso.se anskaffades och konceptets webbplats skapades.
- Paraplymöten var fjärde vecka, med uppehåll på sommaren och runt årsskifte.
- Arbetsgrupper startades för gemensamma annonser och detaljplanering av lokala träffar.
- Värvningar av aktörer fortsätter...
- Webbredaktörerna publicerar nyheter löpande...
Frågor och svar om koso.se
Vad är webbplatsens syfte och vilka är målgrupperna?
Webbplatsen (koso.se) har två huvudsyften:
- Visa goda idéer.
- Vara navet till övrig information.
Den övriga informationen har tre målgrupper:
- Allmänheten.
- Presumtiva aktörer.
- Kraftsamlingsambassadörer.
Tre syften för allmänheten:
- Läsa goda idéer.
- Hitta nyhetsflöde.
- Kolla aktörsförteckning.
Två syften för presumtiva aktörer:
- Hitta kraftsamlingsnätverk att gå med i.
- Få grundläggande information om hur kraftsamlingsnätverket är organiserat.
Ett syfte för kraftsamlingsambassadörer:
- Få detaljerad information om konceptet.
Hur är informationen fördelad på sidnivåerna?
Den nationella huvudsidan behöver vara överblickbar. Därför begränsas dess information till att vara enbart en introduktion som uppfyller det vägledande behovet för allmänheten och presumtiva aktörer (kraftsamlingsambassadörer får vägledning via workshoppen).
Inga sidor repeterar introduktionen. Därför förväntas besökare leta efter introduktion på högre nivå.
Aktörsförteckningarna behöver kunna ta stor plats och bör ingå i organisationsbeskrivningarna så att presumtiva aktörer får samlad information. Därför finns aktörsförteckningarna på lägsta sidnivån.
Varför är konceptets information så komplex?
Alla kommunområden har olika förutsättningar för att kraftsamla. Konceptet är till för de lokala kraftsamlingar som inte vill driva egen webbplats för kraftsamlingen. Dilemmat med ett generellt koncept på en gemensam webbplats är just komplexiteten.
Kan koso.se länka till egna webbplatser?
Ja, på tre nivåer enligt tabellen nedan. Länk skapas från koso.se till egen webbplats om förutsättningarna uppfylls för länkens nivå.
Nivå |
Förutsättningar på egen webbplats |
Län |
En eller flera länkar till lägre nivå. Länets nyhetsflöde. Kontaktuppgifter till länets kontaktperson. |
Kraftsamlingsnätverk |
Nyhetsflöde. Aktörsförteckning. Kontaktuppgifter. Länk till det nationella villkoret och länkar till personliga omställningsbeskrivningar. |
Lokalt initiativ |
Aktör med kontaktuppgifter. |
Kan ett län mjukstartas utan kontaktperson?
Ja, kontaktpersonens roll är helt enkelt vakant redan nu i övriga län (se länens kontaktpersoner).
Kontakta gärna webbplatsens förvaltare.